Periode 1
Periode 1 Havo 5
Vooraf even een belangrijke mededeling over het mondeling literatuurexamen. Je moet het protocol aangaande het literatuurexamen hier openen en afdrukken. |
In deze periode gaan wij ons bezighouden met de zakelijke brief en andere schrijfvaardigheidsopdrachten, het poëzieproject en jullie moeten een boek lezen voor het project Literatuur en Maatschappij waarvoor je vóór de eerste toetsweek een presentatie moet geven.
De vaardigheid van het brieven schrijven zal worden getoetst tijdens de eerste toetsweek.
De stof uit het boek Nieuw Nederlands staat op blz.107-116 en blz. 117-123.
Twee van de volgende onderdelen komen aan de orde (klik op een van deze knoppen):
Verder houden we ons deze periode bezig met het poëzieproject. Enkele groepen zullen dit project later in het jaar doen.
Het poëzieproject mondt uit in een groepspresentatie en vervolgens in een leesdossier. Beide onderdelen worden beoordeeld. Voor de presentatie krijg je een cijfer en het dossier wordt beoordeeld volgens onderstaande tabel.
Voor het poëzieproject moet je het volgende bestand afdrukken en meebrengen naar de les.
Het poëzieproject
Voor het leesdossier heb je nodig:
Beoordelingsformulier leesdossier Poëzie
Formulier Boekenlijst
Jullie eerste literatuurproject gaat over de relatie tussen de literatuur en wat er zich in de maatschappij afspeelt. Jullie gaan in groepjes van vier personen (of drie) aan de slag met een titel uit de keuzelijst. Er moet ook een mondelinge opdracht (interview of enquête) in worden verwerkt.
Jullie samenwerking resulteert in:
A. Een presentatie
en
B. Een leesdossier
Voordat je in groepen gaat werken, moet je het boek gelezen hebben. Vervolgens denk je eens na over de manier waarop je de onderzoeksopdracht inhoud kunt geven (brainstorm!). Allerlei zaken die met het thema te maken hebben overdenk je. Je formuleert vervolgens de hoofdvraag voor het onderzoek.
Leg wat vast op papier. Daarna ga je in je groep overleggen wat je uiteindelijk gaat doen. Het proces dat leidde tot de uiteindelijke keuze moet je ook vastleggen. Je hebt het zowel in de presentatie als in je leesdossier nodig.
De inhoud van de presentatie (van een groep):
-inleiding bij / verantwoording van het onderwerp van je presentatie (denk aan de brainstorm). Hier vermeld je ook de hoofdvraag van jullie onderzoek.
-korte weergave van de inhoud van het boek, bespreking van de opvallendste zaken (analyse: conflict, thema, karakterisering hoofdpersonen, tijd, ruimte, motieven, perspectief) van het boek met nadruk op het maatschappelijk verschijnsel.
-verslag van het bronnenonderzoek (de artikelen die over het door jullie gekozen maatschappelijk verschijnsel gaan. Voordat je deelvragen gaat beantwoorden , moet eerst de bron (met titel, auteur en vindplaats) samengevat weergegeven worden.
-Je legt m.b.v. de bronnen een relatie tussen de maatschappij, de actualiteit e.d. en de romanwerkelijkheid (hoe waar is de romanrealiteit?).
Het boek Nieuw Nederlands geeft de volgende informatie over bronnen en documentatie: blz.252-255.
-verslag van de mondelinge opdracht (interview, mondelinge enquête). Verklaar je keuze.
Om de opdracht aangaande mondelinge bronnen te kunnen volbrengen, zul je iets moeten afweten van de theorie over het interview en de enquête.
* Print uit: Theorie over het interview
* Print uit: Theorie over de enquête
Het boek Nieuw Nederlands geeft de volgende informatie over interview en enquête: blz.244-251.
-Vergelijk de resultaten van jullie onderzoek (schriftelijke én mondelinge bronnen) met de romanwerkelijkheid en geef antwoord op de door jullie geformuleerde onderzoeksvraag. Reageer op verschillen en overeenkomsten met het boek (maak gebruik van citaten!)
Zorg dat uiterlijk één dag voor de aanvang van de presentaties het script, gemaakt in een tabel met de tekstverwerker op de computer, is ingeleverd.
Controleer je script steeds bij het repeteren. Stel zo nodig bij en pas aan. Het script moet immers in overeenstemming zijn met de werkelijkheid.
Je presentatie moet uiteraard aantrekkelijk zijn. Denk aan het referentiekader en je doelgroep: Je medeleerlingen moeten het prettig vinden jullie presentatie bij te wonen en ze moeten de presentatie ook goed kunnen volgen!!
Spelregels:
- ieder neemt deel aan de presentatie.
- de duur van het "optreden" moet voor ieder lid van de groep ong. even lang zijn.
- een groepspresentatie duurt niet korter dan 40 en niet langer dan 45 minuten.
- Je regelt zelf de aanwezigheid van hulpmiddelen (zoals videorecorder e.d.)
- volgorde van presenteren is willekeurig. Dus zorg dat je klaar bent op de datum dat de presentaties starten.
- wie afwezig is tijdens een te houden presentatie doet op een later tijdstip de presentatie in zijn/haar eentje.
Beoordeling:
Elke groep krijgt een "zak met punten" te verdelen naar eigen inzicht. Je krijgt een persoonlijk cijfer voor jouw presentatievaardigheid. Het gemiddelde van deze twee cijfers komt op je lijst.
Het boek Nieuw Nederlands bevat ook een hoofdstuk over hoe je beter kunt presenteren: blz. 125-139.
Meebrengen naar je presentatie (uitprinten dus):
Word-sjabloon voor het script (invullen s.v.p.)
Evaluatieformulier presentatiewerkzaamheden (invullen s.v.p.)
beoordelingsformulier voor je presentatie
De inhoud van het leesdossier (inleveren in periode 2):
- titelblad (zie dossiereisen)
- beoordelingsformulier voor de docent (printen)
- inhoudsopgave (zie dossiereisen)
- inleiding (zie dossiereisen)
-
verslaglegging van jullie eigen onderzoek op basis van je presentatie:
- samenvatting en analyse van het boek
- literair oordeel over het boek
- de bronartikelen die bij de presentatie aan bod kwamen (minimaal twee) en relateer die aan de romanwerkelijkheid.
- verslag en conclusie uit de mondelinge opdracht (interview, enquête)
- de vergelijking tussen de maatschappelijke realiteit en de romanwerkelijkheid (hoe waar is de romanrealiteit?) op basis van de mondelinge en schriftelijke bronnen - essay met als onderwerp: Hoe gaan de auteurs om met de werkelijkheid in de boeken die tijdens de presentaties aan bod kwamen en in de boeken die ikzelf tot nu toe gelezen heb?
- nabeschouwing: je kijkt terug en maakt de balans op, oftewel: evalueer het project: alle presentaties bekeken, eigen onderzoek gedaan, is de romanwerkelijkheid wel een afspiegeling van de samenleving? Welke rol kan literatuur spelen in jouw visie op de maatschappij?
- bronvermelding (zie dossiereisen)
- lijst van tot nu toe gelezen boeken (in de tweede fase)
heel goed | naar behoren | niet naar behoren | slecht | |
score dossier project 1 | 2,5 | 1,75 | 1 | 0,25 |
score dossier project 2 | 2,5 | 1,75 | 1 | 0,25 |
score eigen-beheer-werkstuk | 2,5 | 1,75 | 1 | 0,25 |
score eigen-beheer-werkstuk | 2,5 | 1,75 | 1 | 0,25 |
cijfer | 10 | 7 | 4 | 1 |
Tussendoor wordt er ook aandacht besteed aan tekstverklaring
Dit jaar moet je weer twee oorspronkelijk Nederlandstalige literaire werken lezen in eigen beheer. Je mag ook méér titels op je boekenlijst zetten dan het voorgeschreven aantal van acht. Ook is het mogelijk om reeds gelezen titels in overleg met de docent in te wisselen tegen andere, als dat je lijst ten goede komt.
Maak jouw eigen website met JouwWeb